Al weer even geleden las ik in PW (vakblad voor HR) het volgende:
Nick van Dam (Global Chief Learning Officer van McKinsey) geeft aan dat hele bedrijfstakken zullen verdwijnen door robotisering en kunstmatige intelligentie. Net als in het verleden door de komst van de automobiel en andere nieuwigheden er in het verleden ook banen verdwenen, maar natuurlijk ook weer ontstonden. Het verschil tussen toen en nu is dat het tempo van verandering veel hoger ligt.
De mens is een wezen dat zich aanpast, zo leerde Darwin ons, maar ook Clare W. Graves met zijn Spiral Dynamics theorie, die de basis vormt voor de door ons gebruikte Profile Dynamics analyse.
We zullen ons aanpassen, maar we kunnen ons ook voorbereiden. Zo ziet Nick van Dam 10 belangrijke competenties die je helpen om klaar te zijn voor de toekomst:
- Complexe problemen oplossen
- Kritisch denken
- Creativiteit
- People management
- Samenwerken
- Emotionele intelligentie
- Oordeel en besluitvorming
- Service gerichtheid
- Onderhandelen
- Cognitieve flexibiliteit.
Met deze competenties kunnen we dingen anders doen, nieuwe producten bedenken en nieuwe businessmodellen.
Goed om bij jezelf na te gaan, welke van deze competenties je in huis hebt en welke je wilt ontwikkelen. Sommigen lijken makkelijk, zoals service gerichtheid (hoewel…. Weet je wel wat de klant/eindgebruiker werkelijk van je wil), andere competenties veel lastiger.
Hulp nodig bij de ontwikkeling of wil je zien hoe duurzaam inzetbaar jij bent? Een afspraak maken voor een intakegesprek is heel makkelijk. Een coachtraject kan jouw ontwikkeling een flinke ‘boost’ geven.
Olga